Aku, Buku Dan Kerja

kenyataan
tiada dusta
terpinga-pinga waktu itu
hari pertama suasana hujan
melangkah masuk
deretan manusia banjiri satu kawasan yang kecil
benar apa ku lihat
aku tak biasa
macam sekolah dulu
sekarang
segalanya perlu diuruskan sendiri

mengajar diriku berdikari
aku perlu berdikari berada disini
bermula
tak sama seperti dirumah
tapi disini berbeza
aku tiada kawan
rakan senior lebih senior dari ku
aku mesti bertindak
mencari kawan untuk berkomunikasi
akhirnya aku temui
dialah sahabat sejati
masa berganti masa
siang menutup tirai
malam menjelma
36 bulan aku disini
1095 hari mungkin aku tak pasti
segala macam dugaan aku lalui
aku tempuh
ramai kawan aku kenali
ada baik didepan
buruk dibelakang
ambil kesempatan tanpa disedari
bermacam ragam
tapi
itu yang menjadikan aku lebih dewasa
siapa kawan siapa lawan ku tahu
dalam pada itu
ku kenali seorang teman
telah mengubah hidupku
yang selamanya kelam
berdiri di bumi yang nyata
mengubah persepsi diri
menjadi
lebih berguna dan sayang akan semua
kau mengerti perasaan ku
di kau fahami
berdirinya aku di sini
aku mempunyai keluarga kedua
seperti kakak abang dan seorang adik
saling memerlukan bahagianya bersama
semua begitu setia
walaupun kita jauh berbeza
namun kita tetap sama
aku mengerti
sudah sampai waktu aku terpaksa pergi
kejayaan yang diimpikan kini menjadi realiti
aku telah kecapi
segera menadah tangan bersyukur
Engkau Ya Allah yang telah beri kejayaan
padaku dan kawan-kawanku
kini aku melangkah dengan rasa bangga
tinggalkan teman yang masih memegang buku
mencari ilmu
dirimu masih tersemat dilubuk hatiku
waktu berlakon bersama
waktu mengalun lagu bersama
waktu berdansa bersama
semuanya tidak ku lupa
hanya potret menjadi kenangan abadi
kini
aku perlu gigih berusaha
merebut peluang di dunia nyata
mencari sesuap nasi untuk terus hidup
aku perlu berpijak di atas kaki sendiri
mencipta kejayaan sendiri
tanpa kebergantungan aku mencuba
disitu bermula hidup seorang buruh
dimana kaki melangkah disitu jalannya
walaupun aku sudah tinggalkan semua buku
namun ilmu takkan lenyap sebegitu
persoalan
adakah aku seorang yang matang?
tidak aku merasakan
masih banyak perkara yang perlu dipelajari
teladani kisah dahulu
aku semakin dewasa
teman masih setia bersama
dalam susah senang suka duka
gembira dan tertawa bersama
dirimu jua begitu
aku bukan sekadar di pinggiran
sejak itu
banyak perubahan yang berlaku
kepercayaan diri dan sekeliling
bertambah utuh
aku pasti suatu hari nanti
pasti ada sinar
menyinari hidupku percayalah
dikau pun sama aku berdoa
tak lama lagi segulung kejayaan aku genggami
lorong kejayaan luas terbuka
terbinanya seperti lebuhraya metropolitan
aku masih dilaluan yang sama
tiada persimpangan
aku ingin yang terbaik
masih tak nampak oleh mereka apa yang aku lakukan
pasti tunggu jangan berganjak
sedikit masa aku perlukan
membuka mata semua
itulah aku
membina mega bahtera aku pasti dan pasti
dalam mengejar kejayaan
semua pasti merindui ku
moga limpahi rindumu selalu padaku
apa yang aku lakukan pasti ada sebabnya
mengubahkan semua yang ada
buruk jadi sempurna yang baik lebih baik
dan janganlah aku terleka bila
kecapi saat itu aku bermohon
aku gembira saat ini
terlepas dari sangkar dusta
aku di puncak singgahsana berdirinya aku
tiada orang mampu menjatuhkan aku lagi
nescaya mereka dan golongan mereka
walaupun mereka berselindungkan topeng
namun aku pasti kenali
cubalah kalau tak percaya
atau kau sendiri yang tersungkur
ke bawah di tempat mula mu
usahamu akan gagal
dirimu tak dapat mengikut rentak dansaku
percayalah
aku insan seni
tahu selok belok
namun aku tahu siapa dan kemampuan diri
aku tak sombong
masih banyak perlu dipelajari
meninggi diri bukan jenisku
kerna ku tahu kesombongan diri mampu memakan diri
pasti jatuh jua akhirnya
umpama tupai hidup di rimba
persoalan rindu bermain diriak wajah
jangan di ikut hati yang rindu
jika orang yang jauh kasih tak kurang
jika tak hilang bulan dan bintang
ingatlah dia tak lupa kasihkan mu
aku dan kerja
setiap hari
menghidu hiruk pikuk kota kecil
tetapi kedamaian masih terasa
kehijauan belum teroka
arus sungai deras mengalir namun sedikit sepi
seperti aku dilitupi dinding batu bersegi
hanya melodi menemani diri
sesekali muzik di alunkan sendiri
mengikut jiwa melayang pergi
kasih tercipta
kita berbudi orang merasa
walaupun sedikit namun ia membawa mati
bukan rupa dan harta menjadi taruhan
tuntutlah ilmu sedaya kamu
tak bisa berhenti takkan berhenti aku
hingga nafas terhenti
terbang melayang menuju pelangi
terus berlari mengejar mentari
mengintai langit kejayaan
pahit getir kita tempuh mencapai satu hasrat satu tekad
memperjuangkannya
bukan mimpi tapi pasti
harapan
aku buku dan kerja
ku simpul jadi satu
hanya satu ikatan utuh
bekalan mendatang
mengubah semua menjadi realiti pasti jua
pastikannya pilihan yang lebih bijak
dengan doamu aku yakin
jelas sudah
bukan untuk sesaat bukan untuk seketika
tapi untuk selama-lamanya
"I MISSING YOU
PLEASE DON'T SAY GOODBYE
TRUST LOVING REALIZE HONEST
VERY IMPORTANT AND SO ON
I LOVE YOU ALL
NEVER NEVER AND NEVER
FORGOT ME AND OUR MEMORIES
FRIEND FOR EVER"

0 comments:

Post a Comment

Assalamualaikum....Nok ngomen silakan...
Sepatoh cukup doh ase...